حضور کارکنان و اساتید دانشگاه ملی مهارت واحد استان کرمانشاه در بیت نماینده ولی فقیه و امام جمعه کرمانشاه
دکتر ابراهیمی با همراهی جمع کثیری از اساتید و کارکنان دانشگاه ملی مهارت کرمانشاه، روز چهارشنبه مورخ 31اردیبهشت، به دیدار آیت الله غفوری، نماینده ولی فقیه و امام جمعه کرمانشاه رفتند
به گزارش اداره روابط عمومی دانشگاه ملی مهارت واحد استان کرمانشاه، روز چهارشنبه مورخ 31 اردیبهشت 1404، دکتر شاپور ابراهیمی، سرپرست دانشگاه ملی مهارت واحد استان کرمانشاه، با همراهی جمعی از کارکنان و اساتید آموزشکده های شماره1 و 2 پسران و دختران، با حضور در بیت آیت الله حبیباله غفوری نماینده محترم ولی فقیه در استان و امام جمعه کرمانشاه، با ایشان دیدار کردند.
دکتر ابراهیمی: هدف دانشگاه ملی مهارت تربیت نیروی انسانی متخصص، متعهد و ماهر با ارزش های دینی و انقلابی با توجه به فعالیت های فرهنگی و اجتماعی دانشگاه برای بازار کار و صنعت می باشد.
درابتدای این دیدار، دکترابراهیمی ضمن عرض تسلیت فرارسیدن سالروز شهادت رئیس جمهور شهید و سایر شهدای خدمت، یاد و خاطره امام خمینی(ره) و شهدای ایران اسلامی را گرامی داشت و برای رهبر معظم انقلاب، خدمتگذاران دولت وفاق ملی و حجتالاسلام والمسلمین غفوری آرزوی سلامتی و طول عمر با عزت کرد.
وی در ادامه ضمن معرفی کلی دانشگاه ملی مهارت، این مرکز علمی را بزرگترین سازه آموزش مهارتی در کل کشور دانست و بیان داشت: دانشگاه ملی مهارت کرمانشاه نیز دارای 4 مرکز فعال است که شامل 3 مرکز پسران و 1 مرکز دختران در سطح کرمانشاه با بیش از 4 چهار دانشجو، با 58 کدرشته فعال است.
دکتر ابراهیمی در ادامه یکی از علت های اصلی گسترش رو افزون بیکاری را عدم وجود نیروهای ماهر و متخصص عنوان کرد و گفت: هدف دانشگاه ملی مهارت تربیت نیروی انسانی متخصص، متعهد و ماهر با ارزش های دینی و انقلابی با توجه به فعالیت های فرهنگی و اجتماعی دانشگاه برای بازار کار و صنعت می باشد.
عضو هیئت علمی دانشگاه ملی مهارت کرمانشاه، کم توجهی به دانشگاه های مهارت محور به خصوص در بحث بودجه را یکی از دلایل اصلی بیکاری جوانان و عدم رونق صنعت دانست و افزود: اعتبارات ما به نحوی است که سرانه ما یک سوم میانگین سایر دانشگاه هااست در حالیکه آموزش های عملی به دلیل نیاز به امکانات کارگاهی و آزمایشگاهی بسیار هزینه بر هستند.
وی تاکید و توجه ویژه به ارتقای فرهنگ ایرانی اسلامی را یکی از اهداف اصلی خود در دانشگاه عنوان کرد و گفت: به منظور دست یابی به این هدف موارد زیر را با کمک و یاری اساتید و کارکنان به ترتیب اولویت انجام خواهیم داد:
*تهیه و تدوین یک منشور اخلاقی به منظور نهادینه کردن اخلاق، تعهد و ایجاد حس خدمت
*گسترش فضای نقد منصفانه و گفت و گو در دانشگاه
*توسعه کرسی های آزاد اندیشی با توجه به تاکید مقام معظم رهبری مبنی بر ایجاد فضای باز برای دانشجویان
سرپرست دانشگاه ملی مهارت واحد استان کرمانشاه در پایان ضمن دعوت از آیت الله غفوری برای حضور در دانشگاه، عنایت و توجه ایشان را جهت کمک به جذب خیرین، و رفع سایر مشکلات دانشگاه از جمله کمبود فضای آموزشی و سراهای دانشجویی بخصوص برای آموزشکده دختران را خواستار شد.
دکتر سیفی: دانشجویان دانشگاه ملی مهارت به علت خلاقیت ذاتی، توانایی کارآفرینی برای خود با کمترین امکانات را دارا هستند.
در ادامه مراسم، دکتر سودابه سیفی رئیس آموزشکده ملی مهارت دختران کرمانشاه، نگاه مثبت آیت الله حبیباله غفوری به بحث جوانان را نوید بخش پیشرفت دانشگاه دانست و گفت: دانشجویان دانشگاه ملی مهارت به علت خلاقیت ذاتی، توانایی کارآفرینی برای خود با کمترین امکانات را دارا هستند. وی کمبود شدید فضای آموزشی، رفاهی، ورزشی و خوابگاهی را مشکل اصلی آموزشکده دانست و مساعدت ایشان را برای حل این معضل خواستار شد.
آیت الله غفوری: هزینه کردن برای دانشگاه ملی مهارت، هزینه نیست، سرمایه گذاری پایدار و ماندگار برای کشور است
نماینده ولیفقیه در استان و امامجمعه کرمانشاه در دیدار رییس دانشگاه ملی مهارت به همراه هیئت رییسه، ضمن تأکید بر اهمیت نقش این دانشگاه، بیان کرد: دانشگاه ملی مهارت از جمله نیازهای اساسی کشور و بهویژه استانهایی همچون کرمانشاه است که با نرخ بالای بیکاری مواجهاند؛ زیرا اساس و بنیان حل بسیاری از مشکلات و آسیبهای اجتماعی در چنین نهادهایی شکل میگیرد.
حجتالاسلاموالمسلمین غفوری با بیان اینکه هزینه در دانشگاه ملی مهارت را سرمایهگذاری خواند و تصریح کرد: هر آنچه در این مسیر هزینه شود، سرمایهگذاری پایدار و ماندگار برای کشور است؛ چرا که مهمترین سرمایه ملی، نیروی انسانی ماهر و کارآمد است؛ نیرویی که میتواند منشأ تحول، تولید، رشد اقتصادی و حتی تعالی خانوادهها شود.
ایشان با اشاره به ایرادات نظام آموزش عالی کشور، اظهار داشت: یکی از آسیبهای جدی آموزش عالی طی سالهای گذشته، گسترش بیهدف رشتهها بدون در نظر گرفتن نیاز بازار کار بود که منجر به افزایش بیکاری در میان فارغالتحصیلان شد.
امامجمعه کرمانشاه با اشاره به اینکه هدایت نیمی از دانشآموزان به سمت هنرستان و سپس دانشگاههای مهارتی رویکردی کاملاً صحیح است، عنوان کرد: در کشورهای صنعتی دنیا دانشگاهها عمدتاً توسط بخش خصوصی اداره شده و رشتههای تحصیلی دقیقاً بر اساس ظرفیتها و نیازهای ملی تعریف میشوند.
ایشان افزود: در آن کشورها، صاحبان صنایع عمدهترین سرمایهگذاران در دانشگاهها هستند. آنها با تحلیل دقیق وضعیت اقلیمی، منابع طبیعی، شرایط بازار و آینده فناوری، رشتههایی را ایجاد میکنند که مستقیماً منجر به اشتغال، تولید و رشد اقتصادی میشود. بنابراین، تحصیل در رشتههایی خارج از این نیازها اصولاً در نظام آموزشی آن ها امکانپذیر نیست.
حجتالاسلاموالمسلمین غفوری سرمایهگذاری گسترده در حوزه هوش مصنوعی را نمونهای از آیندهنگری کشورهای پیشرفته دانست و تصریح کرد: بالاترین سرمایهگذاری در هوش مصنوعی طی سالهای اخیر متعلق به آمریکا است که با تکیه بر آیندهنگری و شناخت نیازهای بشر، این حوزه را در اولویت قرار دادهاند. جالب اینکه این سرمایهگذاریها توسط بخش خصوصی صورت میگیرد.
نماینده ولیفقیه در استان با ذکر این نکته که سخنان اخیر مقام معظم رهبری (مدظلهالعالی) در دیدار با معلمان، افقی روشن برای آموزش و تربیت ترسیم کرد، خاطرنشان کرد: رهبر معظم انقلاب بر مسئولیت دولت در تربیت نسل آینده تأکید کردند و فرمودند خروجی آموزشوپرورش بنیان کار دانشگاه است.
حجتالاسلاموالمسلمین غفوری با اشاره به تفاوت ماهوی نظام اسلامی با نظام سرمایهداری، بیان کرد: در نظام سرمایهداری، هدف نهایی از آموزش فقط افزایش سود سرمایهداران است و هیچ توجهی به دین، اخلاق، عقیده یا هویت ملی نمیشود؛ اما در جمهوری اسلامی، هدف از آموزش و پرورش، تربیت نسلی مؤمن، پاک، مسئولیتپذیر و خدمتگزار به جامعه است.
ایشان مهارتآموزی مبتنی بر ظرفیتهای داخلی را بسیار مهم دانست و گفت: کشور ما دارای سرمایههای خدادادی فراوانی است که اگر با برنامهریزی صحیح و تربیت نیروی انسانی ماهر همراه شود، میتواند منجر به اقتصادی شکوفا، پررونق و در خدمت منافع ملی شود.
در پایان، نماینده ولیفقیه در استان و امامجمعه کرمانشاه، ضمن ابراز نگرانی از نرخ بالای بیکاری در استان، عنوان کرد: خانوادههای بسیاری در استان از بیکاری فرزندانشان رنج میبرند؛ لذا باید با ترویج فرهنگ کارآفرینی، بهویژه در سنین نوجوانی و جوانی، جوانان را بهسمت خلق شغل و تولید سوق دهیم. بررسیها نشان میدهد یکی از مهمترین دلایل موفقیت استانهای پیشرفتهتر، وجود همین فرهنگ کارآفرینی است.